Vanliga frågor

23:12 April 18, 2012

Allmänt

1. Vad är skickakundbrev.se? Skickakundbrev.se är en onlinetjänst från Addoro för dig som vill kommunicera med dina kunder på ett enkelt sätt. Den är designad för att ge små och medelstora företag – som är nya på direktreklam eller har begränsade marknadsföringsbudgetar – förmågan att skapa professionella kundbrev som trycks och leverans till marknadsmässiga priser.

2. Vad kan jag skicka? Inne i tjänsten hittar du olika mallar för brev i A4-format. När du har valt en mall kan du infoga bilder, skriva in och flytta om texter. Vi har idag bara stöd för enkelsidiga brev och du kan välja om dom skall skickas i färg eller inte. Det finns även mallar med Post eller Bankgirotallong som kan användas på samma sätt som dom vanliga kundbreven.

3. Hur mycket kostar det? Priset per styck, exklusive moms är för närvarande 5,99 kr med tillägg om du vill skicka dina brev i färg och/eller med A-Post. Totalkostnaden och moms beräknas när du gör din betalning.

4. Hur skapar jag effektiva kundbrev? Fundera noga över din målgrupp och budskapet du vill förmedla. Använd rubriker för att förmedla budskapet, håll brödtext kort och rakt på sak och titta noga på din användning av bildspråk. Fördelarna med att använda skickakundbrev.se är oändliga och mer information finns på webbplatsen.

5. Är min beställning momspliktig? De tryckta produkterna och porto är föremål för mervärdesskatt. Denna läggs till på din beställning och visas i det slutliga priset.

6. Hur lång tid tar det? Du bör kunna för att slutföra dina kundbrevsutskick på mindre än en halvtimme. Vi föreslår att du tänker igenom innehåll och ordalydelse för din försändelse och förbereder dina logotyper, bilder och kontaktlistor innan du börjar din session, eftersom detta kommer att avsevärt minska den tid det tar dig att slutföra din kundrevskampanj.

7. Vad händer om jag inte kan slutföra min försändelse i en session? Vi sparar alltid det du gör och du kan fortsätta jobba nästa gång du loggar in.

8. När kommer mitt utskick att skickas? Beställningar som inkommer innan 02:00 kommer att skrivas ut och postas följande dag. Beställningar som görs på lördag eller söndag kommer att skickas på Måndag (utom Helgdagar då det kommer att bli nästa arbetsdag). Produkter skickas av med A- eller B-post.

9. Kan jag se mina tidigare beställningar? Ja, alla tidigare beställningar kan ses på tidsaxeln inne i tjänsten. Du kan också plocka ut statistik på antal levererade brev per månad. Information om varje beställning visas på tidsaxeln där du också kan öppna upp och titta på kundbrevet som skickades.

10. Vilka mått har breven? A4 brev är stående och måtten är 297 mm (H) x 210mm (B).

11. Vilka papper är försändelserna tryckta på? A4 breven trycks på högkvalitativt vitt 90 grams papper.

12.Vilka kuvert ingår i priset? A4 brev kommer med ett vitt, C5 tvåfönsterkuvert (90gsm, silke). Detta ingår i priset.

Adresser & Kontakter

13. Hur kan jag matcha adressfält för data jag själv har laddat upp? När du laddar upp din egen adressdata, måste du se till att kolumnerna i din fil motsvarar rätt adressfält i utskicket.

14. Kan jag skicka material till adresser utanför Sverige? Ja. Om din kontaktlista innehåller adresser utanför Sverige betalar du internationellt porto för dessa. Du kan dock välja att exkludera alla icke-svenska adresser innan du skickar iväg kundbreven.

15. Vad händer om jag har dubbletter i min kontaktlista? När du laddar upp din adressdata kommer vi att kontrollera dessa och presentera hur många dubbletter som hittades. Du kan då välja om du vill plocka bort dessa dubbletter eller ej.

16. Vad händer om några av mina adresser saknar nödvändig information? skickakundbrev.se kontrollerar alltid adresserna när du laddar upp dom. När detta är klart kan du ta del av resultatet inne i tjänsten.

17. Kan jag beställa produkter utan att ladda upp adresser? Vi kan för närvarande inte erbjuda icke-adresserade produkter. Alla försändelser måste ha en bifogad adresslista.

18. Kan jag lägga till mer än en kontaktlista per mall? Ja, du kan lägga till så många listor till en mall som du vill, men de måste behandlas som separata jobb (dvs du måste placera en order på en produkt med en lista på en gång). Det är mycket enkelt att beställa ytterligare ett jobb och posta din produkt till en annan lista. Ladda upp den nya listan så kommer föregående mall att automatiskt kopplas till den nya listan.

19. Vilka resultat kan jag förvänta mig? Svarsfrekvensen kan påverkas av en lång rad faktorer. Dessa inkluderar om din datakälla är “in-house” eller en köpt lista. En bättre målinriktad lista (i termer av de kriterier du anger) kan också positivt påverka svarsfrekvensen. Om det är din egen lista bör du också överväga om den enbart skall bestå av före detta eller lojala kunder. Andra faktorer som påverkar inkluderar kreativ kvalitet, kvaliteten på det erbjudande du använder, den typ av begärda åtgärder (dvs vad du vill att dina kunder att göra), hur du vill att de ska svara (dvs. via e-post, telefon etc.) och användning av andra medier vid sidan av kampanjen.

Design & Brevmallar

20. Kan jag ladda ner en kopia av det färdiga brevet innan jag skickar iväg det? När du skapar brevet kan du när som helst ladda ner en PDF-kopia av brevet genom att trycka på “Download PDF” knappen i nederkanten av skärmen. Denna funktion är ypperlig om du vill skicka iväg ditt kundbrevsutkast till någon via email innan du skickar iväg det.

21. Kommer färgen på min färdiga försändelse matcha vad jag ser online? Skärmfärger kommer alltid variera något som slutliga tryckta produkter.

22. Vad händer om jag vill använda ett annat typsnitt än något av de förvalda? Det aktuella teckensnittet gör att adresserna kan läsas elektroniskt i postens sorteringsmaskiner. Vi kan inte erbjuda andra typsnitt vid denna tidpunkt.

23. Kan jag få stavningskontroll i min produkt på nätet? Ja. Eftersom skickakundbrev.se är en helt web-baserad lösning kan du få stavningskontroll genom din webbläsare.

24. Hur ser jag vilka mallar som finns tillgängliga? Om du trycker på knappen “Choose Template” längst ner på sidan i designläget kommer en panel att skjutas upp där du kan välja den mall du vill starta från.

25. Kan jag använda mina egna bilder / logotyper på produkter? Ja. Överallt där du hittar en bildsymbol på de tillgängliga mallarna kan du ladda upp en bild. Detta kan vara en av dina egna licensierade bilder eller en bild som du köpt via en bildbyrå.

26. Om jag laddar upp en av mina egna bilder hur ska jag veta om den är av tillräckligt bra kvalitet? Om du är osäker rekommenderar vi att du laddar ner en PDF-kopia av brevet och skriver ut på en lokal skirvare.

Betalning

27. Kommer mina försändelser kontrolleras innan de skrivs ut? Vi kommer alltid att kontrollera att den slutliga tryckta produkten är av högsta standard. Men det faktiska innehållet (ord och bilder) är kundens ansvar. Innan beställning måste du kryssa för “Godkänd” rutan för att säga att du har kontrollerat och är nöjd med, försändelse innehåll och layout.

28. Kommer jag att få en bekräftelse via e-post när min beställning har lagts? Ja, du kommer att få ett mail från skickakundbrev.se. Vissa system kan blockera e-post från denna webbplats, och om du inte får en bekräftelse inom 24 timmar kontakta skickakundbrev.se via e-post eller på  facebook.

29. Hur betalar jag för de kundbrev som jag producerar? Betalning sker för närvarande bara med kredit-eller bankkort.

30. När kommer pengarna att tas från mitt kreditkort och är betalningar säkra? Pengarna kommer att tas från ditt kreditkort när du ger slutlig bekräftelse på din beställning. Kreditkortstransaktioner är säkra och förvaltas av dibs och du får en separat e-postbekräftelse från dem som sammanfattar transaktionen. Välj dibs länken längst ner på skärmen för ytterligare information.

31. Vilken referens kommer att visas på mitt kontoutdrag? Transaktionen kommer att listas som Addoro Kundbrev på ditt kontoutdrag

——————————————————————–

Har du andra frågor hör gärna av dig till support (at) addoro (.) se eller skriv din fråga på vår facebook sida (sök på kundbrev) så skall vi försöka svara så fort vi kan.